Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

БЪЛГАРСКИ МАГИЧЕСКИ РИТУАЛ е актуален от Платон до днес

По нашите земи магията никога не е била непозната тема. Така е било още от времето на траките, запазило се е и след тях. Така ще бъде вероятно и след нас, а защо не и след изкуствения интелект – кой знае?

Най-разпространеният лечебен обред, извършван на територията на България води своето начало от древни времена и се радва на завидна популярност до днес.

Без колебание можем да наречем това явление вещерство, магия или врачуване. Всяка дума, която ни е удобна, за да наречем „моженето“, е подходяща.

Вещина

В дефиницията, дадена от енциклопедичния речник „Българска митология“ със съставител А. Стойнев, баенето е ритуал, извършван от жена, който цели оздравителен ефект.

„Словесна формула (баилка), с твърдо установен и устойчив текст, който се произнася обикновено тихо от посветеното лице (баячка, врачка), с цел да се извърши заклинание, да се прогони или умилостиви болестта и да бъде излекуван обектът.”

Баячките са били използвани за лечителки на всякакъв вид известни и неизвестни, физически и психически заболявания.

За разлика от вещиците, баячките винаги са били силно уважавани личности. Те са важна част от общността.

Често са били първата инстанция, към която човек се е обръщал при нужда. Особено във времена, когато най-близката медицинска помощ е била на десетки или стотици километри разстояние.

Представата, че са просто едни стари жени, които разчитат само на заучени заклинания е погрешна. В действителност обичайно баячките са отлично запознати с лечебните свойства на билките, както и с човешката анатомия.

Налагало се е да правят какво ли не. Това е неминуемо, когато са били разпознавани като единствен медицински авторитет в околността.

От превръзки на счупени крайници, през вадене на зъби до извършване на по-елементарни хирургически операции.

Баячка е дала името на Тракия?

Съвсем очаквано, традицията за баене по наши земи идва от античността. В “История на Витиния” древният летописец Ариан свидетелства, че баячки не просто е имало и по време на траките, ами дори една от тях може да е дала името на Тракия.

„Траке била нимфа, веща в баянията и билките и могла, от една страна, да премахва страданията чрез билки, а от друга, да ги причинява… По името на тази Траке, изглежда, са нарекли и страната“

При вглеждане в думите на голяма част от баилните формули се забелязват характерни архаични черти, което е показателно за тяхната устойчивост и потвърждава старинния им произход.

Самото баене, както и магическият обред, който го съпътства имат и едно друго, доста важно свойство.

Те могат да се определят като психотерапия – въздействие на психическо ниво с цел цялостно оздравяване.

Това разбиране подхожда идеално на траките, които са считали че душата и тялото са неразделни. В своето съчинение „Хармид“, Платон разказва за един от тракийските лекари на Залмоксис:

„От подобно естество, Хармиде, е и въздействието на баенето. Научих го там във войската от един тракийски лекар от учениците на Залмоксис, за които се говори, че можели да направят човека безсмъртен”. „А Залмоксис — рече ми той — нашият цар, който е божество, говори, че както не бива да се заемаме с лечението на очите отделно от главата, тъй не бива да се заемаме с лечението на главата отделно от цялото тяло и също така тялото отделно от душата“

В описанието, което Платон ни дава за лечебните практики при траките, лесно можем да разпознаем традиционната българска лечителка-баячка, която лекува душата, за да оздравее и тялото.

Оловен куршум за урочасаните

Добър пример за това цялостно оздравяване са така популярните баяния против страх, или както е познато на всички ни Леене на куршум. Древно наричане, което и в наши дни е повече от актуално и търсено.

Леенето на куршум е изключително разпространена практика, радваща се на цели поколения последователи, а и на достатъчно на брой народни лечителки, които умеят да я прилагат.

Няма нужда да търсите веща баба на село или някъде далече, през девет планини в десета. Напротив. Във всеки град и във всеки квартал на столицата се знае къде и коя е жената, която лее куршум. Разбира се, човек трябва внимателно да избере на кого да се довери.

Показателно е, че една от най-съхранените практики на вещерство и магия по нашите земи не е ориентирана към физическото здраве на човека, а към психическото.

Лее се куршум след преживна травма, при наличие на хроничен страх, неврози и панически разстройства. Често срещано под всякакви форми е и баенето против уроки.

Според огромна част от българите, а явно и според траките, само баячката е тази, която успешно може да излекува психологическите неразположения, чрез проверени във времето баителни формули, но също така и с определените магически действия.

Самият акт на леене на куршума е ритуал, при който се срещат огън, вода, въздух, земя и метал.

НП/2018

Участвайте в кампанията по набиране на средства за новия сезон на телевизионните епизоди 2017/2018 година. Използвайте бутона Donate или посочената сметка в раздел “Подкрепи Новото познание”.

Научете повече за дарителската кампания и банковите сметки на проекта.