Oops! It appears that you have disabled your Javascript. In order for you to see this page as it is meant to appear, we ask that you please re-enable your Javascript!

Скритият код на Микеланджело в Сикстинската капела

Сикстинската капела крие тайни кодове/сн. НП

Крие ли Сикстинската капела таен феминистки код? Възможно е Микеланджело да е заложил тайно послание чрез символите на женската анатомия в голямата фреска на тавана във Ватикана.

Това е може би едно от най-великите произведения на изкуството в света, изобразяващо доктрината на Католическата църква от създаването на човека до идването на Христос.

Но огромният и красив стенопис, създаден на тавана на Сикстинската капела може да крие феминистка тайна, останала незабелязана от строгите религиозни власти, които някога са го поръчали.

Възможно ли е ренесансовият майстор художник Микеланджело, който е прекарал четири години в създаването на стенописа, да е заложил скрити символи на женската анатомия в голямата картина на тавана?

oven-vaticana

Изследователи твърдят, че са намерили форми, скрити в огромната картина, които носят повече от една прилика с женските полови органи.

Те включват осем овнешки черепа, които са разположени на равни точки по целия таван, отделени от голи фигури на мъжки и женски тела. Според изследователите те се появяват, за да създадат внушението на женските полови органи – матката, яйчниците и маточните тръби.

Черепите на овни са всъщност феминистки символи според изследователи
Черепите на овни са всъщност феминистки символи според изследователи/сн. НП

Учените са изчислили, че ръцете на Ева формират самия център на тавана. Микеланджело е разположил ръката на Ева, така че тя да образува триъгълник, сочещ надолу. Те твърдят, че това никак не е случайно, тъй като прилича на бокала, който е печално известен езически символ на плодородието и женското тяло.

Илюстрация: Дейвис де Кампос
Илюстрация: Дейвис де Кампос

Доктор Дейвис де Кампос и колегите му изследователи на човешката анатомия във Федералния университет за здравни науки в Порто Алегре, Бразилия, казват, че Микеланджело може да е направил това заради Папата и Католическата църква. Известно е, че Микеланджело не е искал да рисува Сикстинската капела във Ватикана, тъй като той е смятал живописа за по-нисък ранг в изкуството.

Сикстинската капела крие тайни кодове/сн. НП
Сикстинската капела крие тайни кодове/сн. НП

Микеланджело се люшка непрекъснато между желанието си за независимост и зависимостта си от поръчителите на шедьоврите му, какъвто е Папа Юлий II. Юлий иска от Микеланджело да изрисува апостолите, а вместо това геният рисува Генезиса, или сътворението на човека. По това време Папата непрекъснато напира да види направеното до момента, а Микеланджело постоянно го отблъсква. Юлий II един ден се възползва от отсъствието на твореца и се покатерва по скелетата, за да види изрисуваното. Когато се връща и го вижда, Микеланджело започва да замеря папата с камъни.

„Подобно на други ренесансови творци от своето време, Микеланджело често въвежда анатомични фигури, сексуални намеци и груби обиди към поръчителите си, без те дори да подозират. За него християнството не е с предимство пред всяка друга религия“, казва д-р Де Кампос.

„Микеланджело е идол на всички учения, свързани със свещената женственост. Това е така, защото силата на жените и способността им да даряват живот е нещо много свещено в древните езически и еврейски учения. Въпреки това, от гледна точка на времето, в което е живял, това се е смятало за застрашаващо възхода на мъжкете в Католическата църква. Затова ние смятаме, че Микеланджело е скрил символите, свързани с женската анатомия, тъй като е знаел, че Папата никога няма да одобри подобно нещо“, твърди още бразилският учен.

Микеланджело е внушил послания със скрит символизъм
Микеланджело е внушил послания със скрит символизъм/сн. НП

Изработката на фреската в Сикстинската капела отнема четири години на Микеланджело. Тя се простира на около 500 кв. м., а в нея присъстват повече от 300 фигури, изобразяващи различни сцени.

Много анализатори и изкуствоведи смятат, че вградените цифри в цялата картина представляват евреите в очакване на завръщането на Исус.

Д-р де Кампос и неговите колеги смятат, че изобразявайки семейните сцени Микеланджело е искал да внуши доминацията на майчината фигура.

Тяхната теория, публикувана в списание „Клинична анатомия“, също сочи към други по-очевидни признаци за опит на Микеланджело да разруши доминацията на мъжете в Католическата църква. Например, фактът, че много от жените на фреската са изобразени прекалено мускулести, което може да е било опит на Микеланджело да подчертае женската сила.

Семейна сцена, изобразяваща господстващото положение на жената
Семейна сцена, изобразяваща господстващото положение на жената

През 2010 г. Иън Сук и Рафел Тамарго от Университета Джон Хопкинс в Балтимор изразяват хипотезата, че в окончателния вариант на фреската на тавана в Сикстинската капела, може да се открият гръбначният стълб и човешкият мозък. При анализите си те наложили изображение на мозъка върху картината на Микеланджело и открили две точно съвпадащи изображения.

Д-р Де Кампос и колегите му откриват причина защо големият творец може да е избрал да се скрие в своите картини човешка анатомия.

„Във времената, в които е живял Микеланджело, аутопсията на тела е била жестоко преследвана от Католическата църква, защото човешкото тяло се е смятало за божествената мистерия. Затова във времена на религиозни репресии, художникът е имал възможността да направи това единствено чрез своето изкуство“, допълват още изследователите.

Източник: Daily Mail

Участвайте в кампанията по набиране на средства за новия сезон на телевизионните епизоди 2019/2020 година. Използвайте бутона Donate или посочената сметка в раздел “Подкрепи Новото познание”.

Научете повече за дарителската кампания и банковите сметки на проекта.